یک منتقد سینمایی نسبت به کیفیت فیلم «یادگار جنوب» ساخته مشترک حسین دوماری و پدرام پورامیری که روی پرده سینماها در حال اکران است، واکنش تندی داشت.

به سختی می‌توان اسم فیلم را روی «یادگار جنوب» گذاشت!

دامون قنبرزاده، منتقد سینما در صفحه شخصی اش درباره فیلم «یادگار جنوب» که این روزها روی پرده سینماهای سراسر کشور در حال اکران است، نوشت: «با تماشای فیلم «یادگار جنوب» فکر می کنم مثل هر چیز دیگری معنای سینما را هم گم کرده ایم و نمی دانیم چه باید بسازیم و چه گونه باید بسازیم انگار دیگر فیلم نمی سازیم تا کلیتی به نام «سینما» را جان ببخشیم بلکه می سازیم تا به ما بگویند کارگردان، فیلم نامه نویس، بازیگر و از این چیزها تا به این شکل از موهبتهای این عناوین استفاده کنیم و حالش را ببریم. من از همه ی دوستانی که در فیلم حضور داشته اند و می شناسمشان عذر می خواهم اما چه گونه می توانم به خاطر این دوستی چشمم را روی چیزی ببندم که حتی به سختی می شود رویش اسم فیلم گذاشت؟»

او که در متن پست اینستاگرامی اش بنای به نقد فیلم نداشته در ادامه نوشته است: «می خواهم به بهانه تماشای این فیلم، غری به وسعت تاریخ سینمای ایران بزنم که جدا از چند استثنا هیچ کدام مان، آخرش هم یاد نگرفتیم مثل بچه ی آدم، چیزی را تعریف کنیم! سی دقیقه از فیلم گذشته هنوز نمی دانم چی به چیست؟ کی به کیست؟ این پیچیدگی نیست پیچیده نمایی ست. باید یک پرده ی دیگر در کنار پرده ی اصلی سینما نصب باشد تا پیش داستانی که منجر به فیلم پیش رویمان شده را هم تماشا کنیم آن پرده ی جانبی اصل ماجراست و چیزی که به عنوان فیلم به خوردمان داده اند، فقط یک سری دیالوگ است. هیچ و پوچ!

به سختی می توان روی «یادگار جنوب» اسم فیلم گذاشت!

این نویسنده سینمایی تاکید کرده است: یک عمر است که ما اسیر ذهنیات خودمان هستیم و فکر می کنیم داریم شق القمر انجام می دهیم دوستان پشت صحنه از گریم مان تعریف می کنند، طرفدارهای مان بازیمان را هنگام استراحتهای بین دو سکانس ستایش می کنند و فک و فامیلمان هم قاب بندیهایمان را هنگام مهمانی های شبانه ی سینمایی شاهکار قلمداد می کنند و به این شکل است که خیال می کنیم خبری شده است! اما خبری نیست ما فقط توهم داریم که مشغول تولید هنر هستیم توهمی به وسعت تاریخ هنر ایران متأسفانه بیشتر ما - به اصطلاح - هنرمندان این مرز و بوم از ناآگاهی آدمهای جامعه ارتزاق کرده ایم و می کنیم. باید از مردم عذرخواهی کنیم چون یک عمر خودمان را خیلی دست بالا گرفتیم. 

قنبرزاده در پایان یادآور شده است: «یادگار جنوب یکی از همان محصولاتی است که در توهم ساخته شده است. اینکه تمام ماجراهای داستان بر پایه ی عشقی بنا می شود که هیییییچ پایه و اساسی ندارد کافیست تا بدانیم رسماً همه چیز باد هواست. ما برای باد به غبغب انداختن فیلم می سازیم و کتاب می نویسیم و نقاشی می کشیم و بازیگر می شویم.»

به سختی می توان روی «یادگار جنوب» اسم فیلم گذاشت!

فیلم «یادگار جنوب» برای اولین بار در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر به نمایش درآمد و پس از دو سال مجوز اکران گرفت. وحید رهبانی، الناز شاکردوست، پژمان جمشیدی، سحر دولتشاهی و صابر ابر از بازیگران این فیلم هستند. این فیلم بعد از فیلم «جاندار» دومین تجربه کارگردانی مشترک حسین دوماری و پدرام پورامیری است. این دو فیلمساز جوان، نگارش دو اثر پرطرفدار «شنای پروانه» و سریال «یاغی» را نیز در کارنامه خود دارند.
یکی از نکات قابل توجه در این فیلم پرستاره، گریم متفاوت صابر ابر بود که در نگاه اول، شناسایی او زیر آن گریم سنگین دشوار بود و  مخاطب را  غافلگیر می کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.